dilluns, 27 d’octubre del 2014

Les claus de vidre, de Jaume Fuster.- Primer Bloc de lectura

Estem fent aquests dies la lectura d'un llibre una mica diferent doncs, a més de contenir una sèrie de relats "de detectius", ens aporta un joc, i és que cada història és un enigma. Curiosament, no es tracta d'endevinar culpables, no. Això ja ho ens ho donen resolt. El que es tracta és de descobrir, sabent la història i el desenllaç, quina ha estat la pista clau que ha portat al gran detectiu Lluís Arquer a resoldre el misteri.


A mi, que m'agrada llegir, m'agraden els relats, m'agraden els detectius i m'agraden els enigmes, he de dir que... el llibre m'està agradant! (Lògic, no?) Així que m'he posat el meu vestit especial de perdiguera i us explicaré amb un parell de frases de què va cada un d'aquests primers enigmes.

Ah, però abans, afegir que al llibre totes les solucions van juntes al final, així que un pot triar entre anar a mirar després de cada relat quina era la clau o bé pot anar llegint i, només quan ja ha acabat tota l'obra, si veu que hi ha algun cas en el que no acaba de treure l'entrellat, dirigir-se al capítol amb les solucions. Jo he optat pel segon sistema, o sigui que, en aquests moments no sé pas si els que crec que he resolt els he encertat o no.


Els relats que corresponen a aquest primer bloc són aquests:

01.- Farina de fer nones: Un home de classe alta vol que el seu fill, un noi universitari i que està ficat en un munt d'embolics, torni a casa. Quan en Lluís Arquer el troba, es mort d'una sobredosi. El nostre detectiu ràpidament s'adona que no ha estat accidental sinó un assassinat. Aquest estic segura que l'encerto. Em va semblar força fàcil.

02.- La Marieta de Bolvir: Una dona humil, de poble, busca la seva filla que va anar a Barcelona a servir. Finalment li diuen que la noia ha marxat a l'estranger, però ell s'adona que, justament, qui li està dient això és la pròpia noia que buscava! Aquest també crec que l'he encertat, també vaig veure ràpidament la pista.

03.- La ruta dels almogàvers: En Lluís Arquer es contractat per vigilar un cantant en hores baixes el qual, per millorar la inspiració, fa una ruta en vaixell pel Mediterrani. Al noi li ve la inspiració musical però tot el que ha gravat ha desaparegut! El nostre detectiu enseguida encerta qui ha amagat el material. He de confessar que no en tinc ni idea.

04.- No dispareu contra el burgès: Davant d'un conflicte sindical, un empresari contracta en Lluís Arquer perquè el protegeixi. Malgrat això, l'empresari pateix un atemptat però el nostre heroi descobreix que ha estat fingit pel mateix empresari. Aquest tampoc l'acabo de veure.

05.- Algú té un llumí?: Uns científics investiguen un nou sistema d'il·luminació, però els disquets (entranyables i enyorats disquets!) on guardaven informació, han desaparegut! Qui ha estat? En Lluís Arquer descobreix que ha estat "algú de dins"... i jo crec que sé com ho ha fet. No el tinc tan clar com els dos primers, però crec que l'encerto.

Les solucions (les "meves") al primer comentari!!

9 comentaris:

  1. 01.- Farina de fer nones: Durant la investigació, algunes de les persones amb les que parla en Lluís es refereixen al noi com L'ESQUERRÀ. Quan el troben, té l'agulla punxada al braç esquerre, la qual cosa vol dir que s'hauria punxat amb la mà dreta i això, essent esquerrà, seria molt difícil. Per tant, el noi no es va punxar ell la droga sinó que algú el va matar.

    02.- La Marieta de Bolvir: Quan la noia de la "Sauna" li diu a en Lluís Arquer que la Pauleta ha marxat a Tanger, afegeix que li digui a sa mare que torni a BOLVIR, quan el detectiu no havia mencionat pas el nom del poble de la noia. Per tant, si el sabia és que era ella.

    03.- La ruta dels almogàvers: Ni idea.

    04.- No dispareu contra el burgès: No el sé, però igual com l'anterior vaig totalment perduda, aquí penso que amb una nova lectura potser ho veuria més clar... De moment res.

    05.- Algú té un llumí? Aquí, crec que la clau està en els objectes que en Lluís Arquer troba. Al costat de dos objectes que pertanyen al Doctor GORRI hi ha una capsa de llumins amb un cèrcol fosc. Aquest cèrcol pot haver estat fet amb la pipa del Dr. Gorri, que té el costum d'agafar les capses de llumins per tapar la pipa... O sigui que suposo que això s'ho deuria deixar quan va entrar a robar el disquet... però no ho tinc massa clar perquè bé reconeix que el llapis sense punta i el bloc quadriculat és seu... No sé...


    DELS ALTRES RELATS QUE JA HE LLEGIT

    - Assegurança de vida: Crec que també l'encerto.

    - Cornut i pagar el beure: Crec que també l'encerto, però no el tinc tan clar com l'anterior.

    - Presentis al mostrador d'informació: De moment no el tinc.

    - Març marçot, mata la vella... Aquest l'he vist claríssim. Crec que l'encerto segur.

    (i per aquí vaig) ;-))

    ResponElimina
  2. Com et vaig dir, jo en això de les solucions vaig triar l'altra opció i anava mirant les solucions a mesura que acabava cada relat per comprovar si les meves hipòtesis eren les correctes.
    De totes formes, ni que ho hagués fet de l'altra manera a hores d'ara també ja sabria totes les solucions perquè diumenge vaig acabar el llibre. :-))

    Suposo que ja que has triat fer-ho d'aquesta manera, no voldràs que t'avanci res fins que acabis els relats per tant, si no em dius el contrari, només comentaré si jo vaig encertar o no aquests casos que comentes.

    01.- Farina de fer nones: El vaig encertar encara que em va costar una mica però potser perquè era el primer i encara no havia agafat el "truc" i no sabia com anaven aquests relats.

    02.- La Marieta de Bolvir: També encert, aquesta vegada a la primera. Vaig trobar la pista una mica abans d'on expliques tu.

    03.- La ruta dels almogàvers: Tampoc el vaig trobar. En descàrrec nostre he de dir que és una "qüestió tècnica". ;-)

    04.- No dispareu contra el burgès: Vaig encertar-lo però la meva hipòtesi no acabava de recollir totes les pistes. Encert a mitges, doncs.

    05.- Algú té un llumí?: El vaig veure de seguida. T'aconsello que el tornis a llegir, em sembla que tens una confusió entre els noms dels científics i el que fumen cadascun d'ells . ;-)


    Dels altres ja en parlarem al meu post. Veig que et falten un parell de relats per acabar el segon bloc, que et sembla si el publico demà passat per exemple?. :-))

    ResponElimina
  3. Hola, MAC! Abans que se m'oblidi hehehe... em sembla perfecte que publiquis demà passat, aquesta tarda llegiré els dos que em falten.

    Donat que dius que el tercer és una "qüestió tècnica", cosa que em feia por, aquest el donaré "per perdut" :-) per tant, si vols, em pots dir la solució :-DD

    El del burgès no em diguis res, el vull rellegir perquè penso que potser encara em surti (també el llegiré aquesta tarda i, ja et diré el què. Si em surt, doncs ho posaré i si no el trobo, doncs també m'ho podràs dir tu ;-)))

    En quant al del llumí!! Aaaaah!!! crec que vaig prendre nota d'algun detall erroni... Ara entenc que no em va quadrar quan ho escrivia, perquè allò dels llumins amb la taca del cercle rodó era la pista bona, oi? El cercle era fet per la pipa...

    Aquest vespre-nit, tornaré a fer les ampliacions rectificacions i ja deixaré enllestida aquesta primera part d'aquest entretingut llibre d'enigmes ;-))

    (No m'has dit res del meu vestit de "detectiva", eh?) :-DDD

    ResponElimina
  4. Aquesta tarda he deixat enllestit el meu post, així que fins i tot el podria publicar demà mateix si vols. ;-D

    Ara que ja tinc el teu permís :-)), et confirmo que has encertat el primer i el segon perfectament. Pel que fa al tercer, tot es basa en la definició del nus marí. Per allargar una mica la cosa (sembla que estem al Xarel-10 :-DD) te la copio a continuació, a veure si en treus l'entrellat només llegint-la. Diu el DIEC: "NUS = Unitat de velocitat emprada en navegació aèria i marítima que correspon a 1 milla marina per hora".
    De la quarta, tal com em demanes, no te'n dic res. :-)
    I de la cinquena et confirmo que sí, que la pista és la capsa de llumins tacada per haver-la fet servir per ataconar el tabac d'una pipa. :-))

    Ah!, i perdona per no dir-te res però és que quan tinc enigmes al davant perdo el món de vista. La gavardina et queda la mar de bé. :-DDDD

    ResponElimina
  5. Bé, ja he acabat els relats fins l'onze. Aquesta vegada, com sé que tu ja saps les solucions, jo també he mirat (en aquest bloc) després d'acabar de llegir. Però de moment no dic res, clar, ja en parlarem demà ;-))

    De la repassada que volia fer fins al del llumí, dir que el 03 no l'he rellegit. Ja el tornaré a mirar quan sàpiga la solució. Si és un tema tècnic segur que no l'hagués encertat :-))

    En quant al del LLUMÍ!! ostres, clar!!... en mirar les notes que havia pres per aquest mini-post i buscar la solució, he vist que, veritablement, qui fuma en pipa és el Dr. Giner!! Clar!
    Jo sabia que, en llegir-lo, havia vist clar que el tema del cèrcol amb la pipa era decisiu i que demostrava que allí havia estat qui fumava en pipa... però en agafar el llibre per fer el post, vaig posar l'altre el qual, el pobre, no amagava pas que hi havia anat reconeixent ell llapis i el bloc... ja veus, jo mateixa m'embolico... coses dels horaris ;-))

    El del burgès no me'l diguis... aquest me'l guardo per una repassada final :-)))

    ResponElimina
  6. Sembla que tornes a contestar el meu primer comentari. :-)))

    En el segon ja et dic que del burgès no te'n dic res i que en el del vaixell la cosa tècnica té a veure amb la definició de "nus". Te la vaig copiar per veure si llegint-la en pots treure l'entrellat. :-)

    Pel que fa al del llumí, doncs ara sí. El Dr. Giner, fumador de pipa, és el culpable. :-))

    Com et vaig dir, ahir vaig acabar el post del segon bloc. Podria publicar-lo avui amteix si vols i sinó demà de bon matí te'l trobaràs aquí. :-DD

    ResponElimina
  7. Hahahaha sí és que vaig contestar dues vegades el teu primer comentari per allargar una mica el post :-DD

    No homeeeeeeeee, et responc al segon, el que passa és que no hi ha cap altre novetat: El tema del "NUS" no em va fer venir al cap res especial... El del burgés me'l guardo pel final i el dels científics em vaig adonar que, en fer el post el primer dia deuria anar ja mig adormida i per això vaig fer el desastre que vaig fer :-DDD

    Sí, sí, pots posar el post nou quan vulguis... per exemple... ARA!!! :-DDD

    ResponElimina
  8. Jo, si contestés comentaris a quarts de tres de la matinada ja et confirmo que no seria gens estrany que contestés el que no toca. :-DDD

    T'explico doncs la solució del tercer (que ja et vaig dir que jo tampoc vaig encertar). Com diu la seva definició, el "nus" és una unitat de velocitat per tant s'ha de dir "el vaixell va a 7 nusos" i és incorrecte dir "el vaixell va a 7 nusos per hora" (seria com dir que un cotxe va a 100 km per hora per hora). Quan un dels mariners ho fa, en Lluís Arquer comprova que no és un mariner de veritat. ;-P

    D'acord, vaig a programar el post per avui mateix. El publicaré a les 12:00 perquè quedi més bonic. :-)))

    ResponElimina
  9. Aaaah! mira... molt ben trobat.. no crec que hagués filat tan prim :-))

    El rètol vermell per en LLUÍS ARQUER! :-DDD

    ResponElimina