dilluns, 3 d’agost del 2015

Orgull i Prejudici (Jane Austen) [Presentació]



En aquesta ocasió, hem triat per compartir-ne la lectura tot un clàssic de la literatura. Es tracta de la novel·la "Orgull i Prejudici", publicada per primera vegada l'any 1813, és l'obra més popular i més apreciada per la crítica de les que va escriure Jane Austen.


"És una veritat universalment coneguda
que un home solter, en possessió d’una
gran fortuna, cal que desitgi tenir muller."

Així comença, amb aquest impactant frase, un llibre que ens explica l'arribada d'un jove atractiu, ric i... solter a una petita vila anglesa i com aquest fet desperta les ambicions dels veïns que veuen el nouvingut com un bon partit per casar-hi les filles. En desenvolupar aquest argument, la saviesa de l’autora ens ofereix una excel·lent comèdia de costums, sòbria i penetrant, que arriba fins al cor irracional de l’orgull i el prejudici. No és doncs, només una història romàntica sinó que va força més enllà. Mentre llegim aquesta història d'amor intens i, de vegades, complicat també ens trobarem un retrat gairebé perfecte de la societat anglesa de l'època i una crítica a com podia arribar a ser d'hipòcrita i ridícula. La força de l'obra recau en els seus personatges, acuradament perfilats, i en els seus diàlegs intensos, mordaços i profunds que, utilitzant un sentit de l'humor a estones irònic, ens fan evidents els defectes d'aquella societat orgullosa i plena de prejudicis.

Jane Austen (1775 - 1817)

A veure com anirà la cosa, tinc ganes de començar un llibre que segurament no hauria llegit mai si no fos per l'oportunitat que ens dóna aquesta lectura compartida però que ara agafo amb interès perquè, si més no, té l'aval de ser un dels clàssics imprescindibles de la literatura anglesa, d'haver-se convertit en un gran èxit tant de lectors com de crítica i d'haver estat adaptada al cinema i a la televisió. En aquest sentit, enllaço a continuació el vídeo de presentació que en va fer, l'any 2013, el programa "VIA LLIBRE" de TV3 per celebrar el bicentenari de la primera edició:


Jo en llegiré la versió catalana amb traducció d'Eulàlia Preses, una edició que ocupa unes 400 pàgines dividides en 3 parts d'un centenar llarg de pàgines cadascuna d'elles. En un primer moment, trobo que el millor és aprofitar aquesta divisió i fer coincidir els posts de lectura amb aquestes tres parts en que l'autora va dividir la seva obra. Sempre tenim l'opció de poder canviar-ho segons com ens vagi la lectura però inicialment deixem els posts de lectura previstos de la següent manera:

01.- Primera part

02.- Segona part

03.- Tercera part


Qui vol encarregar-se del post del primer bloc? :-))

7 comentaris:

  1. Benvolgut Mac,

    De nou una presentació d'aquelles que "obren la gana" ;-))

    Jo he sentit molt a parlar d'aquest llibre i sé de gent que el té entre els seus preferits però també sé de persones a les que no ha agradat massa o els ha deixat indiferents... ara, veient aquest vídeo que has posat i l'explicació que ho acompanya, crec que ja tenim situat el què ens trobarem i això sempre ajuda molt en quant a les expectatives que, personalment, són bastant bones ;-))

    Ara bé, tenim un petit "problema tècnic"... Resulta que l'edició que jo llegeixo és en castellà, de "Debols!llo" i no té aquestes tres parts que tu dius... La meva edició té un munt de petits capitolets que poden oscil·lar entre quatre i vuit pàgines cadascun (més o menys). El total de pàgines és de 440 o sigui que fent-ne tres blocs seria poc menys de 150 pàgines.

    Doncs bé, justament a la pàgina 151 comença el capítol 23.

    Així doncs, i sorprenentment, em presto voluntària per fer el primer bloc! i el faré fins al capítol 22 inclòs. Per si un cas no coincidís exactament amb la teva "partició", quan posi el post ja diré quines són les darreres paraules del capítol 22 i així tot quedarà clar :-))

    Som-hi!!! A gaudir!!

    Ah!... com jo ja el tinc començat, aviat podria fer el post, així que tu deixa un comentari quan arribis al final de la teva Primera Part i llavors jo publicaré... Pel segon ja em passaràs al davant, com si ho estes veient :-DDD

    ResponElimina
  2. Jo, com dic al post, també me l'agafo amb ganes. Les "proves prèvies" assenyalen que tenim un gran llibre entre mans... a veure que ens sembla. :-)

    Pel que fa al problema tècnic, les tres parts de la meva edició del llibre també estan subdividides en un bon grapat de capítols ben curts. Més concretament, la PRIMERA PART té 23 capítols, la SEGONA en té 19 i la TERCERA n'ocupa uns altres 19.

    Això fa un total de 61 capítols que espero que també sigui el total de capítols de la teva edició. Si fos així, aleshores al primer bloc de lectura hauríem de parlar dels capítols 1 a 23 (ambdós inclosos), el segon bloc de lectura ocuparia els capítols 24 a 42, i el tercer bloc i últim tractaria dels capítols 43 a 61.

    Si la teva edició no té 61 capítols, a més de preguntar-nos perquè cada editor fa una mica el que li dóna la gana, ja farem això que em dius de posar les darreres paraules dels suposats capítols finals de cada part, per poder situar-nos millor. ;-))

    Pel que fa al ritme de lectura, jo el començaré aquest vespre i compto llegir una quarantena de pàgines cada dia, per tant tot el llibre m'ocuparà uns 10 dies, dels quals 4 seran per aquesta primer part. Això vol dir que divendres, ja podries publicar el post però, de totes maneres i per més seguretat, ja t'avisaré quan l'hagi acabat tal com em demanes. :-)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Exactament, 61 capitolets en total... Perfecte!! :-))

      Molt bé doncs, així no hi ha cap problema. En lloc de fer fins al 22, com havia calculat "a ull", faré fins al 23 i ja està... I, sí, segur que per divendres ja estic en condicions de publicar el primer capítol (espero!!) En tot cas, prefereixo que m'avisis :-))

      Elimina
    2. Veus que bé, i jo que ja començava a malparlar dels editors... :-DDD
      Quedem així, doncs, quan acabi el capítol 23, t'aviso. :-)

      Elimina
  3. Amb una mica de retard, però ja sóc aquí. He aprofitat l'hora de la migdiada per acabar els últims capítols del primer bloc de lectura, així que quan vulguis ja en pots publicar el post corresponent. :-)

    ResponElimina