dimecres, 29 d’octubre del 2014

Les claus de vidre (Jaume Fuster) [II]

Segon bloc de lectura.
Casos 6 a 11



Aquest llibre és un recull de relats policíacs, això no es pot negar, però jo l'he llegit més com si fos una recopilació d'enigmes laterals perquè, de fet, sobretot es tracta d'això, de llegir cada cas intentant descobrir les pistes que ajuden a resoldre cada enigma.

Per això, quan m'he posat a fer aquest post, el primer que m'ha vingut al cap és presentar els sis casos d'aquest bloc de lectura com si es tractés de presentar uns enigmes al XAREL-10. He intentat reflectir el més essencial de cada relat de Jaume Fuster i, justament per això, poden faltar dades per treure'n l'entrellat. Unes dades que, evidentment, haureu de buscar al llibre.

M'he atrevit també, igual com faig al meu blog, a classificar-los segons la seva dificultat. Naturalment i com sempre dic, aquesta és una classificació subjectiva que he fet basant-me en la meva impressió després de llegir els relats complets.

Aquí els teniu:

Cas nº 6: ASSEGURANÇA DE VIDA

En Lluís Arquer acompanya a un amic seu que treballa per una companyia d'assegurances a investigar un accident de trànsit. Francesc Rotger, de 52 anys d'edat, veí de Barcelona, casat i sense fills, amb una salut excel·lent malgrat una certa tendència a l'obesitat i tenir tres diòptries a l'ull esquerre i dues i mitja a l'ull dret s'ha estimbat amb el seu cotxe a les costes del Garraf. Quan el detectiu arriba al lloc de l'accident estan traient el cotxe de l'aigua, un R-12 color verd poma amb el morro aixafat pel patac, dins encara es veu, al seient del conductor i subjectat pel cinturó, el cadàver del senyor Rotger. Un examen del que hi ha, i també del que no hi ha, dins del cotxe permetrà a Lluís Arquer descobrir que el que semblava un accident és, realment, un assassinat.
(Nivell FÀCIL)


Cas nº 7: CORNUT I PAGAR EL BEURE

La senyora Miró de Rodergues, esposa del diputat del Parlament de Catalunya, portaveu del seu grup i prohom de la pàtria, Jacint Rodergues, sospita que el seu marit li és infidel i encarrega a Lluís Arquer que en faci el seguiment. Després d'alguns dies de feina, el detectiu troba les proves concloents, unes fotografies, que demostren l'adulteri i cita a la seva clienta per fer-n'hi entrega. Aquesta es presenta a recollir-les tal com correspon a una senyorassa com ella, tibada com un pal de bandera, digna consort d'un polític de dretes enjoiada amb un rellotge de platí amb diamants a la ma dreta i una polsera que semblava una cadena d'àncora de vaixell a l'esquerra. Però un detall farà adonar al detectiu que aquella dona no és qui diu ser.
(Nivell DIFÍCIL)


Cas nº 8: PRESENTIS AL MOSTRADOR D'INFORMACIÓ

La Carme Vilalta contracta a Lluís Arquer per trobar al seu xicot, en Josep Viladomat, que ha desaparegut. Les investigacions del detectiu el porten, a la fi, a localitzar-lo a Mallorca on s'ha escapat per fer de pintor que és el que realment li agrada. En Lluís Arquer avisa a la seva clienta, aquesta arriba a Ses Illes per parlar amb en Josep i així el detectiu dóna per acabada la seva feina. O això és el que es pensa perquè, quan està a punt d'agafar l'avió que l'ha de portar de retorn a Barcelona, rep una trucada de la Carme dient-li que ha trobat mort al seu enamorat. Quan Arquer arriba a l'estudi del pintor, el troba estenallat a terra damunt d'una gran taca vermella. De seguida comprova que no és sang, sinó només pintura vermella que s'ha vessat. Tot sembla indicar que el pobre noi ha relliscat amb la pintura i ha mort d'un cop de cap a terra. De totes maneres, ja sabem que les aparences enganyen i només veient el cadàver podem adonar-nos que les coses no han anat com algú vol fer-nos creure.
(Nivell FÀCIL)


Cas nº 9: MARÇ MARÇOT, MATA LA VELLA I LA JOVE SI POT

A una torre de Vallvidrera hi viuen la senyora Valldaura de la Bellacasa i Comagelada, amb més anys que cognoms, i la seva jove. Sogra i nora no s'entenen gaire i la vella ha fet venir a Lluís Arquer perquè sospita que la jove la vol enverinar. Però quan la nora li porta un got de llet, la sogra se la beu sense problemes i, fins i tot, li'n dóna la meitat al seu gat. Això fa que el detectiu no s'acabi de creure les sospites de la dona i no accepti el cas. Però pocs dies després, la vella apareix morta deixant una nota on acusa la seva nora. Quan Arquer i la policia busquen proves per la torre, troben que la jove també és morta. En aquella casa només ha quedat viu el gat. De totes maneres, la nota d'un moribund no sempre ha de dir tota la veritat...
(Nivell FÀCIL)


Cas nº 10: DE LLIBRES I PARAIGÜES NO SE'N TORNEN GAIRES

Un valuós incunable ha estat robat. Els últims estudiosos que han tingut accès a la sala on es custodiava el llibre, la versió catalana del Necromicó de l'àrab foll Abdul Alhazred feta per Anselm Turmeda, són un professor de la Sorbona i un altre de Yale però ells expliquen que van deixar el llibre tal com el van trobar i que en acabar, com que es van oblidar de tornar la clau al bidell, la van deixar a un altre professor, aquest de la Universitat Autònoma de Madrid que havia dit que estava interessat en estudiar l'incunable aquell mateix dia. Interrogat el madrileny, admet que va rebre la clau però explica que al final va ajornar les seves intencions fins l'endemà perquè va preferir anar primer a la Biblioteca de la Universitat de Barcelona per consultar l'ortografia del poema de Rois de Corella en l'exemplar de "Les trobes en lahors de la Verge Maria". La llàstima és que l'endemà, el llibre ja havia desaparegut... En Lluís Arquer no n'entén gaire de llibres incunables però sí sap quan algú intenta encolomar-li alguna guatlla i per això no ha tardat gaire a descobrir el lladre.
(Nivell DIFÍCIL)


Cas nº 11: MÚSIC PAGAT FA MAL SO

En Lluís Arquer ha estat contractat per fer de guardaespatlles d'un pianista famós que ha vingut a fer un concert a Barcelona. El detectiu s'instal·la a la torre de Pedrables on viu el músic durant la seva estada a Catalunya, junt amb una cuinera, dues minyones, la secretària del pianista i el seu ajuda de cambra, i es disposa a fer la seva feina vigilant la rutina diària del seu client. Tot va com una seda, fins que el matí abans del concert i mentre el mestre esta assajant, demanen al detectiu que vagi a recollir el frac del músic perquè, amb els nervis de l'estrena, ningú ha pogut fer-ho. No fa gaire que en Lluís Arquer ha sortit quan rep una trucada per fer-lo tornar urgentment. El pianista ha estat assassinat mentre assajava, algú l'ha agafat per sorpresa i d'un cop al clatell l'ha deixat mort damunt del mateix piano on estava tocant. Així el troba el detectiu, amb el cap encara sobre les tecles, i comença a investigar. Ningú sembla saber res: el mànager havia sortit a fer uns encàrrecs, la secretària tampoc hi era, l'ajuda de cambra estava preparant el bany i, quan ha sentit que el pianista acabava de tocar, s'ha estranyat de que no vingués i l'ha trobat mort, les minyones i la cuinera diuen que no han sentit res... Tot i així, el detectiu ja sap qui és l'assassí...
(Nivell DIFÍCIL)

13 comentaris:

  1. Estic aplaudint i fent la ona! ;-))

    Els teus posts són de primera categoria, xiquet! Amb imatge i tot per a cada un dels casos. Bon resum i... qualificació de dificultat!! :-DDD

    Cas 6.- ASSEGURANÇA DE VIDA.
    El vaig encertar... De fet, no m'hagués adonat del tema de LES ULLERES si no fos per la forma que té en Lluís Arquer de dir que ha estat un assassinat "aquest home no conduïa el cotxe al moment de l'accident"... vaig repassar una mica i, llavors, ràpidament vaig veure que no es mencionava que portés ulleres quan, al principi, havien dit que les necessitava :-))

    Cas 7.- CORNUT I PAGAR EL BEURE
    També el vaig encertar i és que em va cridar l'atenció que, en la descripció de la senyora no es digués res de l'anell... Mira, va ser un cop de sort :-DD

    Cas 8.- PRESENTIS AL MOSTRADOR D'INFORMACIÓ
    Aquest el vaig fallar. No vaig atinar en que si el mort hagués patinat amb la pintura, en tindria als peus... i només hi tenia "ronya" (ecs)
    De fet, jo no l'hagués matat... Quan hagués vist que anava amb els peus tan bruts i fastigosos l'hauria abandonat directament :-DD


    Cas 9.- MARÇ, MARÇOT, MATA LA VELLA I LA JOVE SI POT
    Aquest em va mig traumatitzar!! La vella assassina es diu Assumpta!! Mira que surt poc el meu nom en res... i ha de sortir en un personatge boig i tètric com aquest hahaha
    Però sí, era fàcil. Quan van dir que la vella havia estat enverinada amb la llet, jo esperava immediatament que dirien que el gat era mort, ja que la bèstia sempre es pren la meitat del vas... Quan vaig veure que el gat era viu vaig pensar que la vella s'havia suïcidat perquè acusessin la seva nora. El que mai hagués imaginat és que primer hagués tancat la nora! Pobre dona!

    Cas 10.- DE LLIBRES I PARAIGÜES NO SE'N TORNEN GAIRES.
    Tot i que no em vaig molestar en buscar el tema de "Les trobes en lahors de la Verge Maria" ja sospitava del madrileny (i la raó que dóna, de voler demostrar que la versió castellana és anterior, és una genialitat!! hahaha)
    Els altres dos estudiosos van junts i ja seria molt que anessin compintxats... li donen la clau al madrileny i aquell diu que s'ha entretingut i no ha anat a la institució. Ja vaig pensar que això seria mentida, però reconec que no ho vaig buscar.
    A més, si tu ets en Joan Fuster i tens un francès, un americà, un madrileny i uns quants catalans... a quin faries culpable? No et donaries el gust de que el dolent fos el madrileny? hahaha

    Cas 11.- MÚSIC PAGAT FA MAL SO
    Res de res. Aquí sí que no la vaig pas encertar i això que l'explicació que dóna a la pàgina de la solució és bona i ben clara... Si estava escoltant la música, havia d'haver sentit, per nassos, el cop del cap contra les tecles de quan cau mort.
    No hi vaig caure en absolut...

    Així, doncs, sobre cinc, tres encerts clars... jo diria que quatre perquè ja sabia que si hagués buscat el llibre que menciona el madrileny hauria trobat la veritat sencera...

    I tu? ;-))

    ResponElimina
  2. Passo a fer el repàs, doncs. :-))

    Cas 6.- ASSEGURANÇA DE VIDA.
    També el vaig encertar. Com dius, que després de dir les diòptries de l'accidentat remarqués "l'obligació de dur ulleres" em va fer pensar de seguida que la cosa aniria per aquí.

    Cas 7.- CORNUT I PAGAR EL BEURE
    No hi vaig caure en això de l'anell i per tant aquest no el vaig trobar.

    Cas 8.- PRESENTIS AL MOSTRADOR D'INFORMACIÓ
    Aquest en canvi, el vaig veure ben ràpid. Si va caure relliscant per culpa de la pintura no podia tenir els peus nets (bé, bruts però sense pintura :-D).

    Cas 9.- MARÇ, MARÇOT, MATA LA VELLA I LA JOVE SI POT
    A mi em va fer gràcia que, compartint la lectura amb tu, una de les protagonistes es digués Assumpta. :-DD
    Pel que fa a l'enigma, també el vaig encertar de seguida, si la nota de la sogra hagués dit la veritat, el gat també seria mort i no és el cas. Com diu l'autor a les solucions, aquest és un cas molt bèstia que es soluciona justament gràcies a que "la bèstia" és l'únic que encara belluga. :-))

    Cas 10.- DE LLIBRES I PARAIGÜES NO SE'N TORNEN GAIRES.
    Em va passar el mateix que tu, també vaig veure clar que el "dolent" seria l'espanyol però sense saber exactament perquè (ja que no vaig buscar això de en quina biblioteca estava aquell llibre). M'autoatorgo mig punt en aquest cas :-DD

    Cas 11.- MÚSIC PAGAT FA MAL SO
    Tampoc. Ni en la primera ni en la segona lectures hi vaig caure. Encara que sospitava del majordom ;-D, no vaig saber trobar la pista bona.

    Ja veus, 3'5 sobre 6. Aprovat justet! :-DD

    ResponElimina
  3. Si tu t'apuntes mig punt del del llibre, jo també, va... que me'n vaig apuntar un... però crec que tant tu com jo sabíem que el truc estava en la resposta que donava el madrileny (que, a més, és membre del Tribunal Constitucional)

    O sigui que tots dos tenim 3,5.

    Tu encertes el del pintor i jo encerto el de la "dona" del polític :-))

    És divertit jugar amb tants enigmes, eh? ;-))

    Jo no he llegit res més perquè havia de fer una bufanda (ja l'he fet i l'he cobrat) i estic amb uns punts de llibre... però després baixaré a fer un tallat i m'emporto el llibre... ara bé, per acabar-lo tot, potser uns tres dies, que aquests punts de l'encàrrec corren una mica de pressa (són per una trobada d'un grup d'amics) i justament ARA m'acaben de fer la transferència 49 Eurets que em van molt, molt bé :-))

    ResponElimina
  4. Jo m'ho he passat molt bé amb aquest llibre. Estic d'acord que ha estat molt divertit jugar a resoldre els enigmes. :-))

    Mira si m'ho he passat bé, que he tret de la biblioteca un altre llibre d'en Jaume Fuster fet amb el mateix estil titulat "Vida de gos i altres claus de vidre". El començo a llegir avui mentre va esperant torn l'altre llibre que vaig anar a buscar. :-))

    Això sí, no pateixis per fer l'últim post que tampoc cal començar la biografia del Dr. Broggi exactament dilluns que ve, no passa res per retardar la lectura uns dies. I menys si és perquè tens feina, que això si que és una bona notícia i ha de passar per davant :-))

    ResponElimina
  5. MAC, ja he acabat el llibre. Avui, cap a les 9 del vespre acabava de fer la darrera cosa que em faltava: La relectura del quart relat "No dispareu contra el burgès", relectura que volia fer amb calma, poc a poc, fixant-me amb els detalls i tal per veure si el podia treure... He sospitat una mica per on anaven els trets (intel·ligent joc de paraules) però el meu total desconeixement de les armes de foc ha fet que hagi de dir que NO, que aquest no l'he endevinat.

    Podria fer el post ara mateix, però potser quedarà més bonic si el faig demà amb una mica més de calma ;-))

    De totes formes, demà tindré poc temps lliure però dissabte puc començar a llegir el llibre del Dr. Broggi, t'ho dic per si el vols començar tu també. I, encara que el post-presentació que (¡QUINES COSES!) t'ha tornat a tocar a tu... no surti fins dilluns, és igual si ja portem un parell de dies llegint, oi? ;-)

    Després, segons els blocs de lectura que facis, entre el presentació i el primer bloc ja passarà una mica de temps :-)

    ResponElimina
  6. Aquest del burgès ja vaig dir que l'havia encertat a mitges. La meva hipòtesi va ser que com que els cartutxos estaven a terra al costat del mateix mirall on hi havia incrustada una de les bales no podia ser que s'haguessin disparat des de l'entrada tal com deia el burgés. Tot allò de les diferències entre pistola, revòlver o automàtica no se'm va ni acudir, perquè tampoc en tinc ni idea. :-)

    Espero el teu post avui, doncs! :-))

    Pel que fa al de presentació de la biografia del Dr. Broggi, com que ja em temia que em tocaria a mi :-DD, ja el tinc fet i a punt per sortir el dilluns. Pel que fa a començar-lo a llegir, jo ara en tinc un altre entre mans que acabaré diumenge per tant fins el mateix diumenge o amb més seguretat dilluns no m'hi podré posar, però això no vol dir que no ho facis tu. Ben al contrari, tu comença'l que segur que ja t'atraparé. :-)))

    ResponElimina
  7. Genial, doncs!! Al llarg del dia (potser al vespre) sortirà el post... Aquest matí he tingut greus problemes dels que parlo en el darrer post del Petit Blog :-DDD

    Sí, no passa res si jo començo un dia abans que tu... no tinc el més ínfim dubte que m'atraparàs :-DDD

    ResponElimina
  8. Perdona, he tingut"dificultats" horàries per fer el post.

    Demà el faré, però serà petit... és que en Josep Lluís l'ha tornat aquesta tarda a la biblioteca i ara no el tinc a mà per ajudar-me... Sempre em passen coses rares ;-))

    ResponElimina
  9. Bé. Ho confesso... hahahaha... Amb els títols tan raros no recordo ben bé quina història és cadascuna. Si em dones una pista...

    12.- Fiat lux (és el del noi raptat a "França"?) Llavors... per què l'altre es titula "rapte"? Doncs de què va aquest?
    13.- El rapte de les Sabines
    14.- La festa
    15.- La finestra tancada
    16.- Mas Obac (És el de la màquina d'escriure elèctrica, aquest és l'únic que recordo segur)
    17.- La lluna en un cove (El manager d'un grup musical ha perdut un component d'un grup?)

    Sí, pots riure de la meva falta de previsió i per no prendre nota, però... en aquest moment les meves neurones estan en el caos total :-DD

    ResponElimina
  10. Realment el que no et passi a tu... :-DDD

    T'envio un mail, a veure si podem arreglar aquest desgavell. ;-)

    ResponElimina
  11. Hahahaha... és que... homeeee, tenen cada títol! :-DDD

    I mira que jo sempre prenc notes de tot :-) Als primers casos m'apuntava una línia de què anava i la pista que havia trobat, però al final pensava que, com eren tan curtets, ja me'n recordaria :-DDD

    Gràcies pel mail!! Serà un tresor per fer el post! :-DD

    ResponElimina
  12. Com ho descobreix l'Arquer en el cas 6????

    ResponElimina
  13. Benvinguda al blog, BERTA. Fa gairebé sis anys que vaig llegir aquest llibre i no recordo els casos amb exactitud però, pel que he pogut veure rellegint el post i els comentaris que en vam fer, asseguraria que la pista que permet a Lluís Arquer descobrir que no va ser un accident és que no es troben les ulleres del conductor dins del cotxe quan aquest, pel seu elevat nombre de diòptries, no podia circular sense portar-ne.

    ResponElimina