dilluns, 10 de novembre del 2014

Memòries d'un cirurgià (Moisès Broggi) [Presentació]


No és fins ara, ja ben passats els noranta, que em poso a escriure amb el temor d'haver-m'hi posat massa tard i que el temps no em permeti d'acomplir la intenció d'explicar les moltes coses que he vist, les persones que he conegut i els canvis que s'han produït en el curs d'aquests anys que estan capgirant el món.

En aquests moments apareixen a la meva vista les coses que he viscut més intensament, les unes nítides, talment com si fessin part de la mateixa realitat actual, i d'altres, en canvi, en forma confusa, com si es trobessin embolcallades per una boira espessa. També em venen a la memòria les penes i les alegries passades, així com aquelles il·lusions de la joventut que no han deixat mai d'acompanyar-me.

La meva generació ha estat, sens cap mena de dubte, una generació privilegiada per la gran quantitat i especial rellevància dels progressos de la ciència i de la tècnica que hem vist produir-se i que han canviat l'aspecte del món i el destí de la humanitat.

...

Per la meva part, jo, que he viscut aquests anys tan plens de canvis i d'innovacions, he de confessar que el que més m'ha impressionat i commogut no han estat els meravellosos i prometedors esdeveniments tècnics i científics, sinó les persones amb qui m'he topat i he tingut ocasió de tractar en el curs de tots aquests anys, que m'han donat suport, que he estimat i que m'han donat mostres d'afecte i d'estimació, fins al punt que considero que molts són veritables àngels protectors. Confesso que aquest relació humana és el que de debò ha il·luminat i donat sentit i alegria a la meva vida, per sobre de tota la resta. (Moisès Broggi, 2001)

Acabem de llegir un extracte del prefaci del llibre de memòries del Dr. Moisès Broggi i Vallès (1908 - 2012) publicat originàriament en dues parts: "Memòries d'un cirurgià [1908/1945]" (Edicions 62 - 2001) i "Anys de plenitud [1945/2005]" (Edicions 62 - 2005) que després es van publicar conjuntament a "Memòries d'un cirurgià" (Edicions 62 - 2011)


Aquest és el llibre que hem triat en aquesta ocasió per fer-ne una lectura conjunta. Llegint la vida d'aquest insigne metge i pacifista català llegirem també la nostra història i la del nostre país doncs el Dr. Broggi fou un observador privilegiat d'esdeveniments cabdals de la mateixa i ens els explica, tal com diu a la contraportada del primer volum, amb una "mirada curiosa i lúcida ... que esdevé cada vegada més sàvia, el que ens atrau i enriqueix fins al final en aquestes memòries tan personals i d'un extraordinari interès col·lectiu".

Per anar obrint boca, podem veure l'entrevista que Josep Maria Espinàs va fer al Dr. Broggi pel programa "Identitats" de TV3 l'any 1988:


IDENTITATS (TV3 - 02/07/1988)
Entrevista a Moisès Broggi

Tinc la impressió que aquesta serà una lectura molt interessant que gaudirem força. Ho anirem veient i comentant aquí mateix, i per fer-ho se m'ha acudit dividir el llibre en 7 blocs de lectura d'unes 100 pàgines cadascun. Copio a continuació l'índex, ressaltant en diferents colors aquests blocs de lectura:

MEMÒRIES D'UN CIRURGIÀ (1908-1945)
01.- Infantesa i joventut
02.- Estudis universitaris i d'especialitat


03.- Començament de la guerra civil
04.- Al front


05.- Final de la guerra
06.- La pau dels vencedors
07.- Epíleg


ANYS DE PLENITUD (1945-2005)
01.- Tornar a començar
02.- L'entorn familiar i els amics
03.- Evolució històrica de la cirurgia


04.- Alguna dedicació específica i personal en la cirurgia
05.- Els anys cinquanta i problemes de postguerra
06.- Els anys seixanta i l'entrada a la Real Acadèmia


07.- Fins a la transició política
08.- Vida acadèmica i alguns temes tractats


09.- Els anys vuitanta
10.- Darrera etapa i algunes preocupacions


Qui vol encarregar-se del post del primer bloc? :-))

8 comentaris:

  1. Una presentació magnífica! com sempre, llegir aquestes introduccions fa venir ganes de submergir-se en la lectura del llibre i, en aquest cas, per referències directes, estic segura que ens agradarà: Abans d'ahir, quan en Josep Lluís em va veure agafar el llibre em va dir que li feia enveja perquè anava a llegir aquest llibre! ;-)) i ell ja l'ha llegit! :-DD De fet, era una forma de dir el moltíssim que li va agradar :-DD

    He començat a veure l'entrevista i he passat un quartet d'hora... seguiré!... només el començament ja m'ha semblat interessantíssim!

    Mira, segur que no ho diríes pas, però m'apunto a fer el primer bloc de lectura ;-))))

    ResponElimina
  2. Fent treballar a Mr. Gogle per preparar aquesta presentació, em va aparèixer la ressenya que va fer en Josep Lluís al seu blog. Allí també queda clar que li va agradar molt i això és una bona garantia que tenim entre mans una lectura ben interessant. :-))

    Jo l'he començat aquesta nit, no he avançat gaire però després de llegir les primeres pàgines he pensat en tu i en el teu costum d'anotar els noms dels protagonistes. Si l'has seguit, que espero que no, deus tenir mitja llibreta plena amb la genealogia del Dr. Broggi, quin munt de noms! :-DD

    Està molt bé l'entrevista que li va fer l'Espinàs, jo la vaig veure com si es tractés del trailer de la pel·lícula completa que serà el llibre. :-)

    Quina sort que et presentis voluntària a fer el primer bloc, sinó no hauria sabut a qui atorgar-li. ;-DDD

    ResponElimina
  3. Hahahahaha ho vaig pensar!! Durant mig segon vaig estar a punt de copiar personatges, però una ullada als següents paràgrafs em van fer canviar d'opinió :-))

    Aquest home té una memòria brutal i aquí surten famílies senceres amb pares, mares, avis, oncles, cosins...

    Em fa gràcia trobar molts cognoms ben coneguts en diferents àmbits de la història cultural catalana ;-))

    De moment, segueixo dins la part d'INFANTESA I JOVENTUT... ;-)

    ResponElimina
  4. Ai... sí, sí, voluntària per fer el primer bloc... i tant!! :-DDD

    ResponElimina
  5. Certament és sorprenent la memòria del Dr. Broggi, és impressionant com recorda coses de quan tenia 4 anys. :-))

    Jo també encara vaig per "Infantesa i joventut". Tenies raó que es llegeix molt bé i és força entretingut el que explica, potser tants noms propis atabalen una mica però suposo que al principi toca fer-ho per "presentar-nos la família" i que en capítols posteriors la història agafarà més força.

    ResponElimina
  6. ui....ho lamento no vaig poder seguir la lectura iniciada.....no em podré afegir i em reca però la feina docent se'm menja les neurones i el temps .....

    ResponElimina
  7. Ui, ELFRI... però si tot just acabem de començar :-((

    Ara entrava a dir-li a en MAC que demà hauré acabat de llegir el primer bloc i que dilluns podria posar el post... Mira si falta encara!...

    És un llibre magnífic, amb una filosofia de la vida que m'encanta... jo crec que et serviria per la feina :-DD

    ResponElimina
  8. Ja et vaig dir que en penso, ELFREELANG, els blogs en general i aquest en particular no han de ser mai una obligació. Si aquesta vegada no ha pogut ser, ja tindrem altres oportunitats de compartir lectures que aquesta "feina" no és com la feina de veritat que no es pot deixar. :-)

    Em sembla perfecte, ASSUMPTA, que publiquis dilluns el post del primer bloc. Jo estic a punt d'acabar el segon. ;-)

    Ah!, i coincideixo amb tu amb els elogis del llibre i de la filosofia de vida del Dr. Broggi. És molt interessant aquesta lectura. :-))

    ResponElimina